Tuesday, 13 April 2010

Resepi: Bebola Daging Berkeju dgn Spaghetti

Here is the original recipe. Below is my version of the recipe:
[Resepi asal sila klik sini. Yg kt bwh ni versi yg aku buat ari ahad aritu]

Bebola Daging Berkeju dgn Spaghetti



800gm daging kisar [sila nyahbeku dan basuh buang darah dan toskan dulu kejap biar x berair sgt]
(aku beli Ramly punya yg frozen 1 bungkus = 400gm. klu beli 1kg pon blh tp aku rs mcm byk sgt sbb aku x bape rajin nak uli byk2 sgt)
1 biji telur (pukul kejap sudah. x yah smpi kaler kuning)
1 cawan grated cheese [keju parut kot dlm BM. sorry lar aii omputeh celops!]
(aku beli Kraft Cheddar Cheese dlm box biru tu, pastu aku parut sendiri tp x guna yg parut kecik2 jd mcm parmesan - aku mls sbb lmbt nk tgu abis parut. so aku parut yg jd halus2 mcm kelapa parut tu je)
1 bawang besar (chop kecik2. beso2 kang susah nak lekat kat daging)
1/4 dried basil (aku beli McCormick dlm botol)
2 tin Prego sauce - 1 mushroom (tin hijau), 1 original (tin merah).
(tp better guna 3 tin sbb kuah spaghetti aku mcm mengering bila dh sejuk sket. nak guna seme tin hijau or seme tin merah, or yg dlm  botol kaca pon blh. Dolmio pon blh. Jenama Tesco pon blh. ikut suka korg la nak yg mana.)
1 bungkus spaghetti (jenama apa2 pon blh. nak guna yg pasta2 pon blh - penne, spiral, bow, dll. ikut sukahati)

**aku x guna Olive Oil sbb x beli lg (mahal sgt rega belas2 1 botol)

Cara-cara:
1. Amik 1 bowl beso, campokan daging kisar, telur, keju parut, dried basil, dan bawang. Tabur sket garam dgn bahan perisa (mcm ajinomoto Lada Sulah berperisa tutup oren tu).
2. Dah sebati seme, buat la bebola kecik2 jgn beso sgt susun atas pinggan.
3. Panaskan kuali, tuang minyak agak2 mcm nak goreng ikan gitu, dan goreng la bebola daging td. balik2 kan supaya masak yg belah dlm skali. goreng kejap je, dlm 3-4 minit smpi daging tu mcm kaler kelabu2 gitu. angkat dr kuali, nak toskan minyak pon blh, x nak pon x pe. ulang2 smpi la semenye abis digoreng.
[klu mls nak goreng, aku rasa blh msk oven jek. tp aku blom try lg. so goreng je la dulu yer]
4. Minyak klu rs byk sgt, blh keluarkan sket. Pastu masukkan balik seme bebola ke dlm kuali, dan tuang sos-sos Prego td. Yg besnye buat benda ni, sos dh x payah letak garam ke apa sbb rasa dlm daging tu akan berpindah ke sos. gaul kasi rata sos dgn bebola, pastu kecikkan api jd sederhana, tutup kuali dlm 10-15 minit.
5. Sementara tgu sos siap, pegi la rebus spaghetti tu haaa. dah siap, tos kan.
6. Siap dihidang. Tabur la keju parut dgn dried basil masa hidang




(^^,)v boleh cuba try.

No comments: